-
Lyhyt kerronta Alavuden Puhallinorkesterin historiaa alusta nykypäivään
Alavuden Puhallinorkesteri
Alavuden Puhallinorkesteri lukeutuu maamme tiettävästi kolmen vanhimpien
harrastajasoittokuntien joukkoon, joiden kaikkien toiminta alkoi vuonna 1873. Toimintaa
soittokunnalla on ollut läpi viidenneljännesvuosisadan, vaikkakin viimeisten sotien
aikana esiintymiset rajoittuivat signaalitorvensoittamisiin sankarihaudoilla.
Kaksoiskvartettina aloittanut torvisoittokunta toimii nykyisin nuorekkaana yli
kolmenkymmenen aktiivisoittajan puhallinorkesterina. Uskoa menestymiseen riittää vielä
uudelle vuosituhannelle siirryttäessäkin.
Heräävä Alavus
- Kun Johan Wilhelm Snellman'in nuoruuden ystävä ja hengenheimolainen Karl Fredrik
Stenbäck valittiin vuonna 1846 Alavudelle kirkkoherraksi, alkoi paikkakunnalla orastaa
monipuolinen sivistyksellinen herääminen.
- Stenbäckin lasten varttuessa alkoi Alavuden pappilasta muodostua suomalaisuuden ja
kansallisen sivistyksen merkittävä voimakeskus, joka vaikutti 1860- ja 1870-luvuilla.
Yleisesti tuosta ajasta käytetään nykyisinkin nimitystä "stenbäckien aika".
Kirkkoherra Stenbäck itse oli pappissäädyn edustajana valtiopäivillä ja viemässä
monia sen aikaisia hankkeita, kuten rautateiden rakentamisia eteenpäin. Mutta erityisesti
hänet tunnetaan suomalaisuusmiehenä, jonka aloitteesta suomenkieli hyväksyttiin
käytettäväksi säädyssä. Vapaamielisessä kasvatuksessaan hän kannusti lapsiaan
heidän monissa edistyksellisissä toiminnoissaan.
- Alavudelle perustettiin ensimmäisten joukossa Etelä-Pohjanmaalla kirjasto,
säästöpankki, kansakoulu, tyttökansakoulu ja useampiakin raittiusseuroja. Vuonna 1874
pappilan nuoret perustivat sivistysseuran, josta jälkipolvet ovat todenneet sen
"nuorisoseuraksi ennen nuorisoseuroja". Seura järjesti Alavudella kesäisin
suuria kansanjuhlia keräten parhaimmillaan neljän maakunnan väkeä yli kolmeentuhanteen
henkeen yltävän joukon.
-
- Tottakai myös soittokunta
- Tuohon stenbäckiläisen sivistystyön sarjaan kuuluu myös soittokunnan perustaminen.
Marraskuussa 1873 Tampereen sanomat numerossaan 47 ja Helsingfors Dagblad numerossaan 308
kertoivat: "Alavudessa kuuluu olevan aikomus perustaa rahvaan kesken oma soittokunta.
Pitäjän uuttera kansakoulun opettaja Mäkinen puuhaa saada toimeen talonpoikaisen
nuorison kesken kaksoiskvartettia torvimusiikkia varten".
- Tuon ajallaan huikean uutisen todisteeksi tuolloisen Alavuden Säästöpankin
kirjanpidosta löytyy kiistaton merkintä, jonka mukaan Alavuden torvisoittokunta
23.11.1873 on saanut ja nostanut lainaa 600 markkaa torvien ostamista varten. Näin
todisteellinen toiminnan alkuunlaitto on, vaikka tätä juhlallisemmat asiakirjat ovatkin
jääneet tekemättä. Pitäjällä järjestettiin erilaisia keräyksiä soittimien
maksuun saamiseksi ja varsin pian laina hoidettiinkin pois.
- Edellä mainittu opettaja Mäkinen oli syntyjään Alavuden Sulkavankylässä eläneen
räätäli Heikki Kuoppamäen Erkki-poika. Kirkkoherra Stenbäck huomasi varsin pian
nuorukaiseksi ehtineen pojan harvinaisen musikaalisuuden ja oppimiskyvyn. Ystävyys
pappilan nuorten kanssa kartutti räätälin pojan tiedon määrää ja niinpä
kirkkoherra innosti hänet hakeutumaan Jyväskylän seminaariin. Kun Alavudella
kansakoulutoiminta alkoi vuonna 1867 tuli ikään kuin luonnostaan Eero Mäkisestä sen
ensimmäinen opettaja. Mies oli sama Erkki Kuoppamäki, mutta Uno Cygnaeus oli
seminaarissa ehdottanut nimen muokkaamista ja saanut tahtonsa läpi.
-
- Alun vuosikymmenet
- Jälkipolville ei ole suuremmin säilynyt tietoa soittokunnan alkuajoilta. Ensimmäiset
soittimet Eero Mäkinen tilasi Stuttgard'ista. Sen sijaan alun soittajista ei ole tietoa.
Tuskin osaavaa soittajaa silloin oli omalta paikkakunnalta mukaan lähtemässä.
- Eero Mäkisen muuttaessa Alavudelta Sortavalaan seminaarin lehtoriksi vuonna 1880 tuli
hänen jälkeensä kansakoulun opettajaksi jälleen paikkakunnan kasvatti, Heikki
Lampinen. Hän ryhtyi myös johtamaan soittokuntaa. Ja alkajaisiksi pantiin taaskin
toimeen isot arpajaiset kaluston hankkimiseksi. Tämä tarkoitti kaiketi kokoonpanon
laajentamista suomalaiseen seitsikkomuotoon.
- Alavuden reservikomppanian aloittaessa toimintansa vuonna 1883 saatiin siellä
palvelevasta kantahenkilöstöstä osaavia soittajia mukaan. Komppaniassa kun toimi kaksi
vakinaista signaalitorven soittajaa. Heikki Lampisen muutettua pois paikkakunnalta koki
soittokunta useita johtajavaihdoksia.Viime vuosisadan vaihteen aikoihin soittokuntaa johti
myöhemmin kirjailija tunnettu Artturi Järviluoma. Hänen johdollaan Alavuden soittokunta
saavutti vuonna 1900 Seinäjoella Etelä-Pohjanmaan nuorisoseuran järjestämässä
kilpailussa kolmannen sijan.
-
- Voimakaksikon pitkä rupeama
- Juhani Ahtiluoto tuli opettajaksi Alavudelle vuonna 1902. Hän oli todellinen
monitoimimies ja kymmenen soittimen taitaja. Hän toimi ennen Alavudelle muuttoaan
muutaman vuoden ajan Kurikan soittokunnan johtajana.
- Mutta Ahtiluoto oli yli kaiken nuorisoseuramies. Jo tuloaan seuraavana vuonna hän oli
perustamassa Alavuden nuorisoseuraa ja järjestämässä torvisoittokuntaa siihen
liittyväksi harrastuspiiriksi. Näin nuorisoseura emona sai itseään 30 vuotta vanhemman
pennun. Sitä ennen soittokunta kuului useiden vuosien ajan sitoutumattomana Alavuden
VPK:n alaisuuteen. Juhani Ahtiluoto soitti eri puhaltimia soittokunnassa noin neljän
vuosikymmenen ajan aina elämänsä loppuun saakka. Hän myös johti soittokuntaa useaan
otteeseen.
- Seurakunnan kanttoreista on löytynyt useampiakin puhallinmusiikkiin osallistuvia
henkilöitä, jotka tavallisesti ovat toimineet johtajana. Taitavana musiikkimiehenä
mainitaan heistä Vahdossa syntynyt Juho Fabian Sunell, joka oli johtajana muutamia vuosia
vuonna 1907 sattuneeseen tapaturmaiseen kuolemaansa saakka.
- Sunell'in jälkeen Alavuden seurakunnan kanttoriksi valittiin kurikkalaissyntyinen
Iivari Eemeli Kaistila. Hän oli temperamenttinen moneen kykenevä mies sekä armoitettu
musiikin taitaja. Jostakin syystä hän ei kuitenkaan tullessaan osannut soittaa
vaskipuhaltimia. Mutta eipä aikaakaan kun hän hankki vanhoilta soittajilta tuonkin
taidon. I.E.Kaistilan rupeama Alavuden soittokunnan kapellimestarina kesti likimain neljä
vuosikymmentä. Se on tähänastisista pisin. Ahtiluoto ja Kaistila olivat aikanaan
todellinen voimakaksikko monessa. Kun Kaistila tuli Alavudelle ei nuorisoseuralla ollut
vielä omaa toimitaloa. Asia pantiin yhteisesti työn alle tuota pikaa ja niin maakunnan
suurimmaksi aikanaan mainitun talon vihkiäisjuhlaa vietettiin vuonna 1910. Näin sai
soittokuntakin omat seinät, joiden sisällä se toimii edelleenkin.
- Kaistilaa käytettiin monissa maakunnallisissa tehtävissä ja aina siellä missä
tarvittiin musiikin asiantuntemusta. Hän toimi Etelä-Pohjanmaan nuorisoseuran
musiikkijaostossa ja soittokuntien maakunnallisena kapellimestarina. Mainittakoon
esimerkiksi, että Etelä-Pohjanmaan nuorisoseuraan vuonna 1930 kuului 14 paikallista
nuorisoseuraa, joilla oli oma soittokunta. Perin pohjin isänmaallisena miehenä Kaistila
kutsuttiin myös Etelä-Pohjanmaan suojeluskuntapiirin piirikapellimestariksi.
Sk-järjestön tavoitteena oli saada soittokunta jokaisen pitäjän suojeluskuntaan.
Tuossa menossa myös Alavuden soittokunta siirtyi suojeluskunnan siipien suojaan
1930-luvun alkuvuosina. Vaikka siirtyminen edellytti eroamista nuorisoseurasta se ei
merkinnyt yhteistyön päättymistä nuorisoseurajärjestön eikä muidenkaan
yhteistyötahojen kanssa. Soittokunta Alavudella on kautta aikojen ollut alavutelaisten
oma orkesteri. Näin se on edelleenkin.
-
- Rivit kuntoon
- Sotien jälkeen veteraanit kokoontuivat tarkistamaan rivejään. Sota oli vaatinut
uhrinsa, kaikkiaan viisi miestä olivat joukosta pois ja loputkin osaltaan
rähjääntyneet. Monesti tarvittiin signalistia viimeiseen iltahuutoon, suurempaan
soittoon ei ollut mahdollisuutta. Yksimielisesti toimintaa päätettiin jatkaa ja oltiin
hyvillään siitä ettei toiminta täysin sammunut.
- Hakeuduttiin jälleen Alavuden nuorisoseuran osastoksi ja lähdettiin ikään kuin
alusta liikkeelle. Soittajat jaettiin osin uudelleen stemmoihin ja mukaan saatiin joku jo
aikaisemmin lopettanut veteraanikin. Näin saatiin seitsikko miehitetyksi ja 60-vuotias
kanttori Kaistila jatkoi kapellimestarina. Innolla hankittiin lisää soittimia ja
aloitettiin uuden soittajasukupolven kouluttaminen. Vuonna 1949 uskallettiin lähteä jo
mukaan kilpailuunkin, jossa saavutettiin maakunnallinen toinen sija. Soittokunnan
toiminnan uudelleen käynnistäminen oli veteraanien taholta suurenmoinen palvelu, josta
kotiseutu saa olla heille suuresti kiitollinen. Vanhempi soittajapolvi jäi sivuun
paljolti 1950-luvun puoleenväliin tultaessa. Mutta soittokunnan oma koulutus oli
tuottanut mukaan joukon nuoria soittajia, joiden turvin seitsikko saatiin pysymään
koossa. Heistä maanviljelijä Paavo Nurmela suurella uutteruudellaan koulutti edelleen
uusia nuoria mukaan torvien taakse korvaamaan myös alkaneen maaltamuuton menetyksiä.
Näin Nurmelan johdolla päästiin murroksen vaikeat vuodet yli. Vahvistavan lisänsä
seitsikkoon toi pitäjän eteläosassa muutaman vuoden ajan toiminut Sulkavankylän
soittokunta, kun osa sen soittajista siirtyi toiminnan loppuessa vuonna 1962 Alavuden
soittokuntaan.
-
- Puhallinorkesteriksi
- Tarpeet isomman kokoonpanon aikaansaamiseksi kangastelivat soittokunnan piirissä
1960-luvulla pitkään. Edellytyksiä lisäsi hankkeet musiikkiopiston perustamiseksi
paikkakunnalle. Vuonna 1967 muodonmuutos sitten toteutettiin. Seitsikko laajennettiin
täysmittaiseksi orkesteriksi ja nimi muutettiin samalla tilanteen mukaisesti Alavuden
Puhallinorkesteriksi. Puuhamiehenä asiassa oli soittokuntaa vuodesta 1962 johtanut
musiikin lehtori Reino Ylimäki ja hän myös jatkoi puhallinorkesterin kapellimestarina
aina vuoteen 1986 saakka. Jälleen kaikin keinoin hankittiin lisää soittimia ja haettiin
mukaan soitto-oppilaiksi nuoria tyttöjä ja poikia. Oppilaita saatiinkin mukaan
runsaasti, enimmillään runsaaseen sataan henkeen yltävä joukko. Opetusta alettiin
saada Etelä-Pohjanmaan musiikkiopistolta, jonka opetuspiste perustettiin Alavudelle
vuonna 1968. Ryhmäopetuksessa ja kalustohankinnoissa Alavuden kansalaisopiston apu oli
erittäin merkittävä. Alkuun perustettiin eri tasoiset A-, B- ja C-orkesterit.
Myöhemmin toimi orkesterin yhteydessä myös Big Band useamman vuoden ajan. Nyt runsaan
kahdenkymmenen vuoden kokemuksella voidaan todeta tavanomaisella 30 soittajaan
puhallinorkesterilla olevan edellytykset toimia Alavuden kokoisella paikkakunnalla.
Edellytyksenä ovat innostunut vetäjäjoukko ja riittävä taustavoima. Koulutusta on
saatava järjestymään riittävästi, koska nuorten siirtyminen opiskelukaupunkeihin ja
sitä kautta koulutustaan vastaaviin työpaikkoihin muualle on vääjäämätön tosiasia.
Varsin harvoille paluu onnistuu. Toivoa vain sopii, että mahdollisuus soittoharrastukseen
löytyisi uusillakin asuinsijoilla. Mutta onhan sitä lähdetty ennenkin. Jo yli sadan
vuoden ajalta tiedetään monen soittajan kadonneen suureen länteen. Ja siellä maan
kieltä taitamatonkin pääsi orkestereihin mukaan jos vain soittotaito riitti. Silloinkin
palattiin vain harvemmin.
-
- Nyt yli 125-vuotiaana
- Juhla on takanapäin. Tuleville vuosille on yhdessä tuumin asetettu uudet tavoitteet.
Niistä koetam kertoa sitten ajallaan. Orkesterin puheenjohtaja on edelleen vuonna 1999
Juha Vainionpää. Orkesteria johtaa musiikkiopiston soitonopettaja Jarmo Haapamäki ja
varajohtajana toimii kanttori Satu Ranta. Edustusorkesterin vahvuus on noin 35 soittajaa.
Soittajat ovat iältään 12
69 vuotiaita, keski-iän ollessa noin 24 vuotta, -
musiikki ei tunne rajoja.
Jussi Lahtinen |